آموزش

ویتامین چیست ، چند نوع ویتامین داریم و در چه غذاهایی پیدا می شود؟

هر ویتامین ، تأثیر متفاوتی بر بدن می گذارد و همه آن ها باید مصرف شوند. ویتامینها بصورت محلول در چربی و محلول در آب وجود دارند و در دسترس قرار می گیرند. اگر میزان ویتامینهای خاصی در حد پایین باشد ، ممکن است مشکلات سلامتی را به همراه داشته باشید. به عنوان مثال ، اگر به اندازه کافی ویتامین C دریافت نکنید ، می توانید کم خونی شوید. برخی ویتامینها ممکن است به جلوگیری از مشکلات پزشکی کمک کند. ویتامین A از کوری شب جلوگیری می کند.

بهترین راه برای به دست آوردن ویتامینهای کافی ، خوردن یک رژیم متعادل با انواع غذاها است. در بعضی موارد ، ممکن است نیاز به مصرف مکملهای ویتامین داشته باشید. این ایده خوبی است که ابتدا از ارائه دهنده خدمات درمانی خود بپرسید. دوز بالای برخی ویتامینها می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

ویتامینهای محلول در چربی از راه ادرار دفع نمی‌شوند. این ویتامینها در بدن و به ویژه در کبد ذخیره می‌شوند، به همین دلیل اختلالات حاصل از کمبود ویتامینهای محلول در چربی، دیرتر ظاهر می‌شوند.

علاوه بر مواد معدنی ویتامینها نیز مورد نیاز بدن هستند؛ زیرا بدون حضور آن‌ها در غذا، سلامتی و تعادل اعضای بدن ناپایداری ایجاد می‌شود و در اعمال حیاتی اختلالاتی ایجاد می‌شود و عوارضی بروز می‌کند که گاه منجر به مرگ می‌شود. ویتامین‌ها سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کنند. کمبود تنها یک ویتامین می‌تواند سلامت تمام بدن انسان را به مخاطره اندازد. بیشتر ویتامین‌ها از منابع اصلی طبیعی استخراج می‌شوند.

ویتامینهای محلول در چربی (KEDAF)

این ویتامین‌ها در کبد و دیگر بافت‌های چربی ذخیره می‌شوند.

ویتامین‌های محلول در آب نمی‌توانند درون بدن ذخیره شوند.

هنگامی که بدن به ویتامین‌های محلول در چربی نیاز داشته باشد، به منظور جذب این ویتامین‌ها، گویچه‌های چربی تحت عنوان شیلومیکرون آزاد می‌شوند. این ویتامین‌ها از طریق سیستم لنفاوی حرکت کرده و به منظور استفاده‌ی بیشتر، وارد جریان خون می‌شوند.

ویتامین A

مرطوب نگه داشتن پوست
استفاده شده در کرم ها و لوسیون های نرم کننده
جلوگیری از سرطان
بهترین منبع بتاکاروتن
تحریک سنتز کلاژن
نقش مؤثر در کاهش چین و چروک پوست

برای رشد بدن، مو، ناخن، پوست، دندان و حفظ قدرت بینایی مفید است.

در جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، شیر، سبزی های برگ سبز (اسفناج، کاهو)، سبزی های برگ زرد و نارنجی (هویج) یافت می شود.

 

آشنایی با ویتامین ها

 

ویتامین D

موارد مورد اسفاده از آن به شرح زیر است:

ضد ترک
رفع چین و چروک پوست
رفع سفیدی مو
رفع جوش های صورت
رفع خشکی پوست
جذب کلسیم و فسفر

برای رشد و تحکیم استخوان ها ، دندان ها ، بافت های کبد و غضروف سازی بسیار مهم است.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پوست و هر آنچه در مورد آن باید بدانیم

 

منابع ویتامین دی

روغن ماهی
ماهی سالمون آزاد
ماهی تونا
شیر
نرم‌تنان
قارچ
برخی حبوبات
زرده تخم مرغ
نور خورشید
کمبود ویتامین دی، عوارض جدی به همراه دارد
ویتامین دی در حضور نور خورشید، گلبول قرمز می سازد و برای خون سازی، مفید است.

ویتامین F

اسید لینولئیک
از لحاظ ساختار شیمیایی، ویتامین محسوب نمی شود.
کمبود آن باعث آکنه و کورک می شود

ویتامین E

ضد ریزش مو
مؤثر در درمان بیماری های پوستی
کند کردن پدیده پیری سلول ها
باعث بهبود زخم

منابع ویتامین E

مغزهای آجیلی (گردو، بادام، فندق،…)
تخم آفتابگردان
روغن ذرت
مارگارین
مایونز
روغن گیاهی (ذرت، گل آفتابگردان، سویا، دانه پنبه، کانولا)
سبوس گندم

ویتامینهای محلول در آب (B, C)

ویتامین‌های محلول در آب بلافاصله پس از ورود به بدن جذب می‌شوند. آنها از طریق جریان خون حرکت کرده و در صورت لزوم مورد استفاده قرار می‌گیرند، و مازاد آنها به درون دستگاه ادراری منتشر شده و از آنجا از طریق ادرار به بیرون دفع می‌شوند.

ویتامین C

ضروری برای رشد و ترمیم بافت ها
ضروری برای تشکیل کلاژن

در صورت کمبود:

خشکی پوست، ریزش مو

ویتامین B1

در صورت کمبود:

خشکی پوست

ویتامین B6

در صورت کمبود:

کم خونی، ضایعات پوستی

ویتامین B8

ب 5 و ب 8، ویتامینهای مخصوص مو هستند
ب 8 فقط در صورت حضور ب 5، عمل می کند و نقش کاتالیزور دارد
ضروری برای حفظ و رشد مو
خون سازی
اشتها
جلوگیری از ورم پوستی و مفصلی
تقویت قوه چشایی

در صورت کمبود:

از بین رفتن پرزهای زبان

ویتامین B12

در صورت کمبود: پیری زودرس

نکته:
بهترین زمان برای استفاده از کرم تقویتی، شب است.

نمایش بیشتر

fahimeh

مدیر سایت : فهیمه جوادیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن